DOLAR 32,5160 % 0.19
EURO 34,6044 % 0.15
STERLIN 40,4224 % 0.12
FRANG 35,6560 % 0.26
ALTIN 2.490,01 % 0,14
BITCOIN 2.093.460 0.389

Nafileler farzların yerine geçmez

Yayınlanma Tarihi : Google News
0

Muhterem Kardeşlerim…
Bir hoca, “Fıkıh kitaplarında, Duha, Tehıyyet-ül-Mescid, Evvabin, Tesbih Namazı gibi Nafile Namazları kılmak, Kaza Namazı kılmaktan evla olduğu yazıldığı için, Kaza Namazı kılmak yerine, bu nafileleri kılmak gerekir” diyor ki; doğru değildir. Doğru olan Nafile Namazları kılmayıp, Kaza Namazı kılmaktır. Nafileler hiçbir zaman Farzın yerine geçmez. Bir kimse, Farzları, Vacipleri kılsa, fakat ömründe hiç nafile kılmasa nafile kılmadığı için sorumlu olmaz.
Efendim;
Daha önemlisini yapmak için Sünnet terk edilir. Mesela, sabah camiye gelen, İmam Teşehhüdde ise, Sünneti kılmadan imama uyar. Daha sonra da Sabah Namazının Sünneti mühim Sünnet olmasına rağmen Sünneti kılmaz.

Cemaat ile namaz kılınırken, Sünnete başlamak Mekruhtur. Mekruh işlememek için, sabahın Sünneti bile terk edilir. (İmdad-ül Fettah)
Vakit daralınca, ilk Sünneti kılmak, Farzın kazaya kalmasına sebep olursa, bu Sünneti kılmak haram olur. (Hadika)
Bir hakim, vazifesini yapmak için, sabahtan başka namazların Sünnetlerini terk edebilir. (Mülteka)

Hakimin vazifesi, Farz-ı Ayn olmadığı halde, Sünnetleri terk etmek için özür sayılınca, birikmiş kazaları ödemek, Farz-ı Ayn olup, cezası da pek şiddetli iken, bunları ödemek elbette özür olur. Abdestte uzuvları üç kere yıkamak Müekked Sünnettir. Su pahalı ise, hava soğuk ise, böyle bir özürle bu Sünneti terk etmek, yani bir kere yıkamak caizdir. (Redd-ül-muhtar)
(Not: Dini bilgilere İslam Alimlerinin söyledikleri dışında kendi kafamızdan ekleme yapmak doğru değildir. Ancak biraz daha iyi anlaşılsın, günümüz insanı kolayına kaçmasın diye bir hatırlatma yapalım. Efendim; “Su pahalı ise, hava soğuk ise” cümlesini iyi düşünelim. Çünkü her şey pahalı diyoruz ve bulabiliyor, kullanıyorsak, hele havanın sıcak olduğunda buzlu su içiyorsak, buzu kırıp içeceklerimize katıyorsak, Abdestte uzuvları üç kere yıkamak Müekked Sünnettir ve gereğini de yerine getirmeliyiz.)

Nafile Farzın yerine geçmez. İmam-ı Rabbani hazretleri, “Nafile Farzın yanında denizde damla bile değildir” buyuruyor.
Nafile Farzın yerine geçseydi, sadaka, hayır hasenat yapanların verdikleri, Zekat yerine sayılır, ayrıca Zekat Farzına lüzum kalmazdı.
Nafile Farzın yerine geçseydi, Nafile Hac, Umre yapanların yaptıkları Hac Farzının yerine kabul edilir, ayrıca Hac Farzına lüzum kalmazdı.
Nafile Farzın yerine geçseydi, Nafile Oruç tutanların tuttukları Oruç, Farz olan Ramazan Orucunun yerine kabul edilir, ayrıca Ramazanda oruç tutmaya lüzum kalmazdı.
Nafile Farzın yerine geçseydi, vakitleri ve şartları belirli olarak 5 vakit Namaz Farz olmaz, Farzı vaktinde kılmamak yani kazaya bırakmak büyük günah olmazdı. Namazı kazaya bırakmak haramdır, kaza etmedikçe Farz borcundan kurtulamaz. Bir Farz namazı, vakti çıktıktan sonra kılmakla, yani kaza etmekle, kazaya bırakma günahı affolmaz. Ayrıca tevbe etmesi de gerekir.

Hadis-i Şerifte, “Bir Namazı, bilerek, özürsüz kılmayan, seksen hukbe [1 hukbe 80 yıl] Cehennemde kalacaktır” buyuruluyor. Bu müthiş günahların altından kurtulabilmek için, namazları bir an önce kaza etmek gerekir. (Tergib-üs-Salât)

İbni Nüceym hazretleri buyuruyor ki:
Farz Namazları vaktinde sonraya bırakmak büyük günah olup, ancak tevbe etmekle affolur. Tevbe ederken, kılmadığı namazları kaza etmesi gerekir. Kaza etmeye gücü varken kaza etmezse, ayrıca büyük bir günah daha işlemiş olur. (Kebair ve Segair)

Müslim’deki bir Hadis-i Şerifte, “Farzlardan sonra en faziletli Namaz, gece [Teheccüd] Namazıdır” buyuruldu. Bir kimse, ömründe hiç Teheccüd kılmasa, ahirette hiçbir ceza verilmez. Çünkü Nafiledir. Bir Hadis-i Şerif meali şöyledir:
“Farz Namaz borcu olanın, Nafile Namazı kabul olmaz.” [Dürret-ül Fahire Fütuh-ul-Gayb, Zahire-i Fıkh]

Bunun gibi, hayatında hiç sadaka vermeyene, hiç hayır hasenat yapmayana, hiç Umreye Nafile Hacca gitmeyene, hiç Nafile Oruç tutmayana ceza bildirilmedi. Farzların yerlerine geçselerdi, hem ceza bildirilirdi, hem de farzlara lüzum kalmazdı.

Namaz Kefareti

Ramazan ayının son Cuma Namazından sonra 4 rekât Kefaret-i Namaz kılınırsa, bütün kaza borçlarının affedileceğini söyleyenler oluyor ki, doğru değildir. Bu namaz sadece, namazları vaktinde kılmama ve geciktirme günahları için yapılan tevbenin kabulüne vesile olur.

Kefaret-i Namaz ve mübarek zamanlarda yapılan diğer ibadetler, kaza edilmiş olan Farz Namazların, kazaya bırakma ve kazasını geciktirme günahlarının affolması maksadıyla yapılan tevbenin kabul olması içindir. Yoksa kılınmamış namazlar kaza edilmedikçe affolmaz. Nitekim Oruç kefareti de, Oruç borcunu ödemiyor, gün sayısınca Orucun kazası da gerekiyor. (S. Ebediyye)

Bu dört rekâtlı namazın her rekâtında, bir Fâtiha, bir Âyet-el Kürsi ve 10 Kevser Sûresi okunur. (Kazaya kalan ve kazası geciken namazlarımın günahlarının affolması için, kefaret namazı kılmaya) diye niyet edilir. Cuma Namazından sonra, İkindi Namazına kadar kılınır.

Aynen İkindinin Sünneti gibi kılınır. Ondan tek farkı, her rekâtın kıyamında Fâtiha’dan sonra 1 Âyet-el Kürsi ile 10 Kevser Sûresi okunur. Diğerleri aynıdır. Âyet-el Kürsî’den ve Kevser’den önce Besmele okumak gerekmez, okunsa da zararı olmaz.

Bir kimse Kaza Namazı kılmayıp ömür boyu Teheccüd, Kuşluk ve Evvabin gibi Sünnet olan Nafile Namazlar kılsa, kaza Namazı borcundan kurtulmuş olmaz.
İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Farzların yanında nafilenin hiç kıymeti yoktur. Deniz yanında damla bile değildir. (1/260)

Ömür boyu kıldığı bütün Nafileler, bir Farz namazın sevabına kavuşamaz. İslam Âlimleri, “Farz kazası olanın Nafilelerle meşgul olması ahmaklıktır” buyuruyor. Bir Farzı vaktinde yapmanın sevabı ile, kazasını ödemekle elde edecek sevab arasında dağlar kadar fark vardır. Mesela bir kimse, Ramazan ayında Farz bir Orucu tutamayıp sonra kaza etse, hattâ ömür boyu Nafile Oruç tutsa, o bir günün sevabına kavuşamaz.
Bir Hadis-i Şerif meali şöyledir:
“Ramazanda bir gün Oruç tutmayan, onun yerine bütün yıl Oruç tutsa, Ramazandaki o bir günkü sevaba kavuşamaz.” [Tirmizi]

Bu Hadis-i Şerif, Farzları vaktinde eda etmenin önemini açıkça gösteriyor. Kaza etmekle bile bu sevaba kavuşulamayacağı bildiriliyor. Hele kaza etmeyip de Nafilelerle meşgul olmak çok büyük ahmaklıktır. (Fütuh-ul-Gayb, Bey ve Şira Risalesi)

Sünnetlerin de Nâfile hükmünde olduğu, bütün Fıkıh kitaplarında açıkça yazıyor. (Halebi)

Allahu Teâlâ cümlemizi Kendisine layık Kul, Habibine layık Ümmet eylesin. (Amin)

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

YORUM YAP